Kan vi (endelig) slutte å bry oss om metadata nå?

AI-revolusjonen kan bringe stor effektivitet til informasjonsstyring, men det er viktig å huske på betydningen av struktur og metadata.

Picture of Oddvar Sæth

Oddvar Sæth

PUBLISERT

24.11.2023

LESETID

2. min

Med nye AI-verktøy som dukker opp hver eneste dag, til alle tenkelige og utenkelige formål, er det nesten umulig å ikke bli revet litt med. Det blir iallfall jeg. Jeg tenker for eksempel mye på hvordan min hverdag som markedsfører blir påvirket. Og jeg tenker mye på hvordan vår bransje, informasjonsstyring – og forvaltning, blir påvirket av AI.

I det siste perspektivet skal jeg innrømme at jeg har tenkt, litt naivt, noe sånt som: Kan vi ikke bare slippe løs robotene (AI-modeller) i virksomhetens databaser, og la mapper være mapper, struktur være struktur, metadata være metadata, og heller bare spør en chatterobot om å finne informasjonen når vi trenger den? Eller enda bedre: Be roboten alltid være proaktiv, og foreslå informasjon den har beregnet at vi har bruk for i enhver gitt situasjon.

Det er bare ett problem som flere og flere informasjonseksperter peker på. 

Nemlig at med en slik fremgangsmåte er at en AI-modell som slippes løs og trenes på ustrukturert informasjon og data vil ikke ha noen anelse om hva som er sensitivt og krever ekstra beskyttelse, hva som er sant og ferdig, hva som er formelt og uformelt osv. Med andre ord vil vi risikere store «hallusinasjoner», dvs. modellen gir oss svar som virker sanne og tilforlatelige, mens det kan være en god blanding av rette og gale data, ufarlige ikke-sensitive og sensitive data osv.

Hva er da løsningen for å ta i bruk AI-modeller i informasjonsstyringen? For det kommer, og med stor fart, med for eksempel Aviator fra OpenText, CoPilot fra Microsoft.

Egentlig det vi alltid har jobbet for innen informasjonsstyring:

Effektiv bruk av AI i informasjonsstyring krever nemlig en god struktur og tydelig merking av dataene som modellen skal inn og trenes i. Med andre ord – metadata.

 

Great AI needs great information management (OpenText)

 

Derfor er det et av verdens største selskaper innen content services og IM sier at «Great AI needs great information management». Med andre ord – hvis du vil rigge bedriften din for å komme dit vi alle vil, nemlig at vi slutter å lete etter dokumenter, men vi spør en chatterobot om å få tak i informasjonen vi er ute etter, uten å ofre en tanke om hvor denne er lagret, i hvilket format den befinner seg, hvem som har laget den osv, så må du sørge for at dataene dine er strukturert og treningsklare.

En god IM-strategi er dermed viktigere enn noen gang. Så sørg for at bedriftens rutiner, retningslinjer og teknologier er på plass når robotene står klare til onboarding.

Trenger du hjelp til å gjøre informasjonen din AI-klar? Kontakt oss og få en gjennomgang med en av våre sertifiserte informasjonsrådgivere. 

Relaterte innlegg

artikkel

Hvordan få informasjonsstyring høyere på agendaen i toppledelsen?

Mange bedrifter sliter med å få nok oppmerksomhet rundt informasjonsstyring, og opplever at det blir sett på som et nødvendig onde. Men må det være sånn?

Les mer
Read more
artikkel

7 tips for å unngå kaos i Teams

Unngå kaos i Microsoft Teams med disse syv nyttige tipsene for organisasjonen din: Klare retningslinjer, strukturert kanalhierarki, konsekvent filorganisering og mer. Les mer her.

Les mer
Read more
artikkel

Hva klesskap og lagringsløsninger har til felles

Har du noen gang opplevd å leite febrilsk i klesskapet etter yndlingsgenseren din, rive ut av samtlige hyller før du finner den i en krøll bortgjemt i en k

Les mer
Read more