Hvordan kan ny arkivlov bidra til bedre dokumentasjonsstrategi?
Ny arkivlov kan være en god hjelp for å etablere gode rutiner for dokumentasjon og informasjonsforvaltning, enten man er underlagt loven eller ei.
Bente Nordli
PUBLISERT
01.09.2023
LESETID
3. min
Det er ikke så mye jeg husker fra ungdomsskolen (ja, bildet er meg fra den tiden 😀) men én ting jeg har tenkt på i det siste, som jeg virkelig er glad for at jeg lærte (forøvrig ikke av læreren, men av kompisen til broren min), var studieteknikk. Nærmere bestemt å ta gode notater.
📝 Her er mine 6 grunner til å ta gode notater og skrive møtereferat (og hvordan studieteknikken jeg lærte på ungdomsskolen bidro til mer business for arbeidsgiveren min, 20 år senere.)
Vi lærer bedre når vi skriver ned. Ikke bare for å kunne gå tilbake å lese det senere, men når vi skriver aktiverer vi flere deler av hjernen, som gjør at vi husker bedre. Det er faktisk også gjort studier som tyder på at vi husker enda bedre om vi skriver for hånd, fremfor på et tastatur. (Men det har jeg sluttet med)
Etter en god og lang sommerferie kan det være tøft å komme i gang igjen, og forsøke å huske detaljer som er blitt godt gjemt i sommertåka. Med gode notater og referater fra før sommeren går det mye lettere. Du har klare punkter til oppfølging, og du kan plukke opp der du forlot dette sist, enten det var for å dra til Granca eller hoppe over til et annet prosjekt i en periode.
Det kan av og til være fristende å tenke at notatet eller referatet kun er for ens egen del – og da kan det fort bli litt enkelt å ta snarveier, bruke forkortelser eller formuleringer bare du forstår. Men et godt referat bør renskrives basert på notatene du tok, deles og være tilgjengelig for alle aktuelle parter – og blir dermed en viktig del av organisasjonens informasjonsforvaltning og dokumentasjon.
Med gode referater, som er distribuert og godkjent av alle parter, har man en god «fasit» på hva som ble diskutert og besluttet. Det kan dempe potensielle diskusjoner og konflikter i etterkant.
Et godt møtereferat beskriver hva som ble besluttet og hvem som skal gjøre hva frem til neste møte. Dermed sikrer man både ansvarlighet og fremdrift i et prosjekt. Husk dato for når oppgaver skal gjøres / være ferdig.
Så til siste punktet som jeg lovet i innledningen. Hvordan gode referater skaffet meg mer business. Du har sikkert gjettet det allerede, men det er så enkelt som at jeg før sommeren hadde notert at jeg skulle estimere og gi tilbud på to jobber. Hadde ikke disse ligget og ventet på meg, kunne jeg raskt blitt «tatt» av alle andre oppgaver og møter som ofte skjer etter sommeren. Men med to tydelige notater kunne jeg starte med å sende to tilbud, som ble akseptert, og førte til nye spennende oppdrag.
Så en klar oppfordring fra meg er å jobbe med gode notater, enten det er i møter, på seminarer eller når du leser en fagbok.
Her er eksempel på en helt enkel mal i OneNote, som du raskt kommer i gang med ved hjelp av Quick Notes funksjonen. Faste punkter gjør at du holder deg til samme struktur i hvert møte.
Lykke til med bedre notater! :)
Ny arkivlov kan være en god hjelp for å etablere gode rutiner for dokumentasjon og informasjonsforvaltning, enten man er underlagt loven eller ei.
Hvordan kan du som ansvarlig for informasjon øke sjansen for etterlevelse av retningslinjer for god informasjons - og dokumenthåndtering i bedriften?
Mange bedrifter opplever informasjonskaos. Her er 5 ting vi som informasjonsforvaltere kan lære av Rydderevolusjonen på TV2?
Tlf. 45 20 70 00
Stokkamyrveien 13
4313 Sandnes
Dronning Eufemias gate 16
0191 Oslo
Support for eksisterende kunder
servicedesk@contesto.no