BDO Norge velger Contesto for sin nye ECM-løsning. Jørgen Brodtkorb, CIO i BDO, oppfordrer Contesto til å være tøffe rådgivere i implementeringsfasen.
BDO AS er et av Norges ledende rådgivnings- og revisjonsselskap, med over 1 800 ansatte og mer enn 70 kontorer over hele landet. Selskapet jobber kontinuerlig med effektivisering og digitalisering av arbeidsprosessene sine, og sikter seg samtidig inn mot en forbedret informasjonsorganisering som kan skape verdi.
BDO gjennomførte nylig en digitaliseringsanalyse som endte i anbudsforespørsel for anskaffelse av et ECM-system, for å sørge for at man oppnår mer riktig og effektiv bruk av digitale verktøy og bedre deling av kunnskap og «beste praksis». Strategien og verktøyene skal samtidig sikre etterlevelse av lover, retningslinjer og rutiner, herunder god informasjonssikkerhet.
- En av de viktigste faktorene for å finne det beste ECM-systemet for våre behov var at vi måtte se en effektivisering av måten å jobbe med ulike typer dokumenter og informasjon på, forteller CIO i BDO, Jørgen Brodtkorb.
Administrerende Direktør i Contesto, Christine Brandtzæg (t.v), og CDO i Contesto Gunn Kristin Saltvik, følger med når CIO i BDO Jørgen Brodtkorb forklarer hva han forventer av prosjektet.
Kombinasjonen av en solid teknisk løsning som passet til vår organisasjon og en leverandør som har lang og riktig erfaring ble avgjørende for oss.
Jørgen Brodtkorb, CIO i BDO
Anbudsprosessen ble gjennomført med utvalgte leverandører i markedet av løsninger tilpasset BDO sine behov. Etter en grundig evaluering av disse løsningene valgte BDO AS OpenText Extended ECM for Microsoft 365 som plattform for sin nye løsning for Enterprise Content Management (ECM).
Brodtkorb forklarer videre:
- Kombinasjonen av en solid teknisk løsning som passet til vår organisasjon og en leverandør som har lang og riktig erfaring ble avgjørende for oss. For oss var det viktig at rådgiver hadde reell erfaring på valgt løsning, i tillegg til kompetanse innen relevante fagtemaer som informasjonshåndtering, arbeidsflyt, records management og integrasjoner. Contesto har denne erfaringen og viste samtidig en god forståelse for måten vi jobber på og samspillet mellom mennesker, prosesser, informasjon og digitale verktøy.
En annen viktig faktor for valget var å minimere en mulig friksjon i prosjektet når det kommer til kultur, språk og ulike roller.
Selv om BDO er en del av et internasjonalt nettverk, må den mulige språklige og kulturelle barrieren i et stort prosjekt som dette aldri undervurderes, mener Brodtkorb.
- Det er mye som skal på plass og mange ulike roller som er involvert. Selv om løsningen kommer fra Canadas største programvarehus (OpenText), var det viktig for oss å velge en norsk leverandør til å gjennomføre implementeringen og fungere som en strategisk samarbeidspartner for oss i mange år fremover.
En avtale fra en digitaliseringspartner som Contesto signeres selvsagt digitalt.
Contesto har ECM som sitt fagfelt og har implementert slike løsninger siden oppstarten for 20 år siden.
- Vi er veldig stolte over at BDO AS valgte oss som samarbeidspartner og ser på dette som et viktig og spennende prosjekt for oss, sier administrerende direktør i Contesto, Christine Brandtzæg. Det er en hyggelig bekreftelse på at våre løsninger og rådgivere innen fagfeltet ECM blitt sett på som markedets beste.
Brodtkorb kommer til slutt med en klar oppfordring til Contesto:
- Vi tror det er viktig at Contesto tilstreber å levere en løsning som er mest mulig standardisert, men som samtidig oppleves skreddersydd til det enkelte tjenesteområde. Vi oppfordrer i tillegg Contesto til å være en tøff rådgiver som hjelper oss med å implementere løsningen vi faktisk trenger, ikke nødvendigvis den vi tror vi vil ha. Her er det Contesto som har erfaring og kompetanse, og denne må brukes for alt det er verdt, avslutter Brodtkorb.
Avtalen er inngått post-covid, og CIO i BDO Jørgen Brodtkorb, og administerende direktør i Contesto, Christine Brandtzæg kan derfor markere det nye samarbeidet med et skikkelig håndtrykk.