Nylig ble Microsoft sin mye omtalte CoPilot lansert for alle, og det kan være fristende å "kaste seg på", i frykt for å bli stående igjen når toget ruller. Men er det SÅ hastverk? Og er CoPilot din nye, digitale assistent som vil gjøre arbeidet ditt bedre, og arbeidsdagene mer effektive? Det korte svaret er tja.
Jeg tok en prat med to av våre M365-eksperter som har testet CoPilot på en rekke områder, og selv om det er veldig mye bra, er det fortsatt noen viktige begrensninger som er viktig å kjenne til.
Den største begrensningen er språk. Den versjonen som nå er tilgjengelig og integrert i M365-applikasjonene forstår ikke norsk (enda). Det kommer antakelig i andre kvartal - men enn så lenge kan du ikke be om å få ut informasjon og data på norsk. Den kan derimot forstå et Teamsmøte som foregår på norsk, og lage både referat og forslag til aksjonspunkter, men da på engelsk. Så om du ønsker ferdig referat på norsk, eller forslag til en tekst på et norsk dokument, så må du vente..
Som med andre generative AI-modeller gjør også CoPilot oss den bjørnetjenesten at den lager svar den tror vi vil høre, uten at det nødvendigvis er faktabasert. Dette har blant annet blitt mye bedre i ChatGPT, og vi må kunne forvente at CoPilot også løser dette. Men enn så lenge må man være påpasselig med å be om kilder og referanser på det som presenteres av CoPilot, og gjerne også fortelle den at den ikke skal "finne på" ting.
I dette perspektivet er det viktig å minne om hvilke data vi slipper CoPilot til på - hva skal den trenes på. Dersom vi ikke har strukturert og indeksert informasjonen med noe form for metadata, blir det vanskelig å skille sann og rett informasjon fra utkast eller direkte feil. Alle bedrifter har både ufullstendig og unøyaktig informasjon. Dette må vi kunne skille på når vi skal bruke AI-modeller til å finne informasjonen til oss.
En annen utfordring vi støtte på var da vi forsøkte å bruke CoPilot som en digital assistent. Her ba vi ganske enkelt CoPilot om å fortelle oss hvilket møte som var det neste på agendaen. Her ble to møter som åpenbart lå i kalenderen vår ikke registrert av CoPilot. Så den har noen mangler som digital assistent fortsatt.
Det som derimot CoPilot virkelig fungerer bra på er å summere opp Teams-møter. Her får du både referat, oppsummering og aksjonspunkter. Disse er overraskende gode og nøyaktige, og sparer deg for ganske mye tid.
Og i Excel kan du be om oppsummeringer av datasett, nye tabeller og diagrammer basert på data. Du kan også be CoPilot om å fikse et datasett som f.eks. kommer som tekst (RTF), og be om en ryddig tabell.
Vårt råd er å ha litt is i magen. CoPilot er fortsatt i en tidlig fase, med sine begrensninger. Derfor er det ingen hast for bedrifter å rulle dette ut i stor skala. Vi anbefaler å starte med noen få lisenser, teste begrenset og kontrollert, og lage en god plan for hva dette kan brukes til hos dere, og følge med på utviklingen av nye funksjoner som kommer.
Vi jobber på mange fronter når det gjelder CoPilot. Rådgiverne ser på hva man må gjøre for å forberede brukerne og dataene før man kan implementere AI, det blir veldig viktig å se på sikkerhet rundt informasjon og hvilke kilder som blir tilgjengeliggjort for indeksering. I denne forbindelse ser vi også på det med å anonymisere informasjonen, for å sikre at flere kan få nytte av kunnskapen bedriften har i den ustrukturerte informasjonen sin.
I tillegg jobbes det med å se på hvilken verdi AI vil gi brukerne. Hvordan man kan få en oversikt over alle e-postene for et prosjekt, og lage et sammendrag for å øke kontrollen på aktivitetene.
Veldig ofte vil verdi bli vurdert opp mot hva man kan produsere med AI og de som har fått best nytte til nå er nok utviklerne, som får hjelp til å produsere kode.
Når det gjelder tilbud og kontraktsproduksjon kan det tenkes at vi må forholde oss til flere ulike AI tjenester som er spesialisert for å kunne hjelpe oss med dokument produksjon. Her er det viktig å ha kontroll på de dokumentene som skal være kilden til denne bedriftskunnskapen.
Vi følger utviklingen og mulighetene tett, og har som alltid fokus på hvordan teknologi generelt, og AI-teknologi spesielt, kan hjelpe kundene våre å gjøre kaos til kunnskap.